سبد خرید
برای دسترسی به این بخش باید وارد حساب کاربری خود شوید.
مدیر کسب وبلاگ ثبت شرکت مجوز فعالیت نیست، نکاتی درباره ثبت شرکت

ثبت شرکت مجوز فعالیت نیست، نکاتی درباره ثبت شرکت

مدیر کسب
0
  • 18
ثبت شرکت مجوز فعالیت نیست، نکاتی درباره ثبت شرکت
ثبت شرکت معمولا از اولین اقداماتی است که افراد در شروع کسب و کار خود به فکر آن می‌افتند. در واقع ثبت شرکت در ایران بنوعی رسمیت دادن به کسب و کار تلقی می‌شود و چنین تصوری هم وجود دارد که با ثبت شرکت مجوز فعالیت صادر می‌شود.

ثبت شرکت که رایج ترین نوع آن در ایران سهامی خاص است از طریق سامانه آنلاین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور توسط خود متقاضی یا به واسطه شرکت های خدماتی ارائه دهنده خدمات ثبت شرکت قابل انجام است.

ولی نکته مهمی که باید قبل از هر گونه اقدامی در این خصوص به آن توجه داشت این است که اصولا" ثبت شرکت مجوز فعالیت نیست و همانگونه که در متن اساسنامه نیز باید درج شود تا مورد پذیرش قرار گیرد، فعالیت شرکت در امور نیازمند مجوز منوط به کسب مجوزهای لازم از مراجع ذیربط خواهد بود.

بطور مثال اگر قرار است فعالیت پخش مواد غذائی داشته باشید این مورد الزاما" نیاز به کسب مجوز دارد و حتما" باید قبل از شروع به کار از اتحادیه مربوطه پروانه کسب اخذ کنید ( به نام خود یا نماینده شرکت ) و به همین شکل به تناسب فعالیت خود باید مجوز قانونی را از اتحادیه یا سازمانهای مرجع صدور مجوز آن فعالیت دریافت کنید؛ در غیر اینصورت ممکن است با برخوردهای قانونی از قبیل پلمپ محل فعالیت خود مواجه شوید.

در اینجا نکته ای وجود دارد که برای دریافت پروانه کسب نیازی به ثبت شرکت نداشته و بعنوان یک شخص حقیقی قادر به اخذ این مجوز معتبر هستید و عموما" در ایران پروانه کسب اعتبار بسیار بالاتری از شرکت ثبت شده دارد! ( بطور مثال برای ضمانت و اخذ وام و کفالت و ... ) پس اگر پروانه کسب داشته باشید بدون ثبت شرکت هم می‌توانید فعالیت کنید ولی اگر فقط شرکت ثبت کرده باشید باید پروانه کسب یا مجوز لازم را هم اخذ کنید.

ثبت شرکت به درد چه کسانی میخورد؟

اصولا شرکت همانگونه که از نام آن پیداست با شراکت چند نفر پدید می‌آید و ثبت شرکت نیز برای قانونمند کردن روابط شرکا و سهامداران بکار می‌آید، در شرکت رسمی مسئولیت ها، نسبت سرمایه، سود و زیان و تکلیف موارد زیادی مشخص می‌شود که روابط را تعریف نموده و به مجموعه نظم و رسمیت می‌بخشد.

از طرف دیگر در برخی موارد خاص مانند سازمان ها و ادارات دولتی اینطور تعریف شده که بایستی فقط با اشخاص حقوقی همکاری شود و در صورتی که قصد فعالیت در چنین زمینه هایی را داشته باشید طبعا" ثبت شرکت نیاز خواهد بود.

لذا علیرغم اینکه داشتن عنوان شرکت اصطلاحا" دارای کلاس و اعتبار اجتماعی بوده و وسوسه کننده است، ممکن است با توجه به لزوم دریافت مجوز اصلا برای شما مناسب نباشد؛ چرا که مسئولیتهای متعددی در پی خواهد داشت که برخی از آنها به قرار ذیل است:

معایب ثبت شرکت

1. با ثبت شرکت، باید عملکرد و رفتار شما مطابق قانون تجارت باشد و عدم اطلاع از قوانین رافع مسئولیت شما نخواهد بود.
2. کاملا درگیر همکاری و هماهنگی مستمر با اداره دارایی خواهید بود و بایستی هر ساله دفاتر مالی شرکت را تکمیل و وضعیت سود و زیان شرکت را مشخص و به اداره دارائی ارائه نموده و مالیات متعلقه را پرداخت کنید، این مورد حتی اگر شرکت راکد بوده و هیچگونه فعالیتی هم نداشته باشد نیز الزامیست و در صورت عدم فعالیت باید مراتب را رسما" به اداره دارائی اعلام کنید.
3. باید مکان مشخصی جهت دفتر اصلی شرکت معرفی کنید ( البته در موارد خاص آن مکان می تواند منزل مسکونی خودتان نیز باشد. )
4. زحمت و هزینه هایی به صورت دوره ای خواهید داشت؛ مثلا هر چند وقت یک بار باید صورتجلساتی از قبیل تعیین مدیران و تغییرات و ... را تهیه و هزینه تنظیم و ثبت و آگهی رسمی و روزنامه آن ها را پرداخت کنید.
5. دردسر و هزینه انصراف از فعالیت: در صورتی که بخواهید شرکت را منحل کنید نیز نیاز به اقدامات حقوقی و تعیین مدیر تصفیه و اخذ مفاصا حساب از برخی ادارات و هزینه انتشار آگهی و ... خواهید داشت که هزینه بر و وقت گیر است.

بنابراین اگر قصد راه اندازی یک کسب و کار شخصی را با عنوان شرکت دارید و بحث شراکت واقعی با دیگران وجود ندارد احتمالا" ثبت شرکت اصلا گزینه خوبی نیست و توصیه می‌کنیم با تحقیق و مشورت بیشتری در این خصوص اقدام کنید.

سوال یا نظری دارید؟

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید

پشتیبانی
راهنمای آنلاین

سوالات پر تکرار کاربران را اینجا پاسخ داده‌ایم:

فایلی خریداری کردم ولی قابل دانلود نیست

فایل خریداری شده خود را همواره می‌توانید در صفحه محصولات خریداری شده مشاهده و دانلود کنید.

اگر وجه از حساب شما کسر شده ولی فایل در این لیست اضافه نشده، خرید شما ناموفق بوده، لطفا از طریق صفحه تماس با ما پیگیری فرمائید.

فایلی که دانلود کرده ام مشکل دارد و باز نمی‌شود

فایل دانلودی از نوع فشرده (zip) است. ابتدا باید سند ورد آفیس را از فایل دریافتی استخراج و استفاده کنید. برای اینکار در ویندوز کافیست روی آن دابل کلیک و فایل ورد را گرفته و روی دسکتاپ بکشید و رها کنید. یا اگر نرم افزار winrar روی سیستم شما نصب است با استفاده از آن فایل را استخراج کنید.

فایل مشابه تصویر نمونه نیست و بهم ریخته است

۱. فرمها حتما باید با وردآفیس ویندوز (کامپیوتر و لپتاپ) باز شود و موبایل مناسب این کار نیست.
۲. فونتهای فارسی استاندارد را از اینجا دریافت و در ویندوز خود نصب کنید.

سوال یا مشکل من در لیست بالا نیست

اگر سوال یا مشکل دیگری دارید لطفا از طریق راههای ارتباطی صفحه تماس با ما که لینک آن در منوی بالای سایت قرار داده شده اقدام فرمائید.