سبد خرید
برای دسترسی به این بخش باید وارد حساب کاربری خود شوید.
مدیر کسب وبلاگ بحران های مالی کسب و کار را چگونه مدیریت کنیم؟

بحران های مالی کسب و کار را چگونه مدیریت کنیم؟

مدیر کسب
0
  • 21
بحران های مالی کسب و کار را چگونه مدیریت کنیم؟
یکی از شرایط سختی که همواره ممکن است بعنوان یک مدیر کسب و کار با آن روبرو شوید وضعیت بی پولی است، منظور ما از بی پولی در این مطلب ورشکستگی نیست. به این معناست که هم خودتان هنوز اعتبار دارید، هم برندتان خوشنام است و هم کسب و کار فعالی دارید، اما به خاطر عدم برنامه‌ریزی مالی صحیح، تاخیر در وصول مطالبات یا پیش‌آمدن مشکل برای مشتریان دائمی و تاخیر در واریزی آنها، و هر عامل پیش بینی نشده دیگری اوضاع مالی‌تان در این مقطع به هم ریخته است.
حالا که در چنین موقعیتی گرفتار شده‌اید آیا برای مواجه شدن با چنین وضعیتی آمادگی دارید؟ آیا در دانشگاه به شما گفته اند که در چنین مواقعی چطور باید عمل کنید؟ آیا کتابی هست که پیش‌بینی کند چه اتفاقاتی برای شما خواهد افتاد؟ آموخته اید که چه کارهایی باید بکنید یا چه رفتاری را نباید بروز دهید؟! متاسفانه پاسخ این سئوالات منفی است.

بیایید بر اساس تجربه این وضعیت را بررسی کنیم:
اولین اتفاقی که می‌افتد این است که از در و دیوار برایتان مخارج کوچک و بزرگ و قبض و هزینه می‌بارد؛ مثل قبض موبایل، تلفن ثابت، آب، برق، گاز، سررسید قسط بانک و… حتی در این آشفته بازار از مدرسه فرزندتان هم پیغام می‌دهند که برای سال جدید شهریه یک سال را باید پیشاپیش یکجا پرداخت کنید.
مهلت طرح ترافیک تمام شده، خلافی ماشین و عوارض نوسازی را هم باید تسویه کنید، بیمه ماشینتان هم همین امروز تمام شده! از ۳ سال پیش به کسی بدهی دارید که مطالبه نکرده ولی فردای همان روز زنگ می‌زند که لطفا تا پولتان نکردم پولم را پس بدهید!
بماند که شب هم میهمان دارید و باید سر راه خرید مرغ، گوشت و‌ میوه هم انجام دهید؛ با همه این مصیبت‌ها سعی می‌کنید روحیه خود را حفظ کنید و لبخندزنان وارد دفتر می‌شوید.
حسابداری لیست حقوق پرسنل، بیمه تامین اجتماعی، بیمه تکمیلی، لیست ارزش افزوده و مجموع بدهی به افراد و شرکت‌ها را تقدیمتان می‌کند و… همچنان سعی می‌کنید لبخند بزنید.
هنوز تمام نشده، خبر می‌آورند یکی از تأمین کنندگان که رابطه چندین ساله و حسنه با شما دارد هم پیغام داده اگر حساب قبلی را تسویه نکنید بار ارسال نمی‌شود و این یعنی توقف کارها و ...
آن یکی هم که شرکتش به شما خدمات می‌دهد و قبلا گاهی از باب رفاقت زنگ می‌زد و حالتان را می‌پرسید و می‌گفت شما رفیق ما هستید و دوستتان داریم هم پیغام داده که خیلی عصبانی است و شاکی شده که چرا پول ما این ماه عقب افتاده و اگر پرداخت صورت نگیرد خدمات متوقف خواهد شد. از دفتر فلان شرکت هم زنگ می‌زنند چون فلان جای کار، فلان مورد را رعایت نکردید تا رفع این مورد پرداختی صورت نخواهد گرفت.

تصمیم هایی که توصیه می شود:
۱ - قبل از هر چیز مهم است که قوی بمانید و دستپاچه نشوید، سعی کنید تمرکز خود را حفظ کنید، الان وقت مبهوت و منفعل ماندن و فرافکنی و دنبال مقصر گشتن و ... نیست، شما در چنین مواقعی بیشتر از هر زمانی لازم است آرامش خود را حفظ کنید و به دیگران نشان دهید که سر رشته امور را در دست دارید.
۲ - بهتر است با صداقت به کارکنان و‌ طلبکاران همه چیز را توضیح دهید که خیالشان آسوده شود که این مشکل موقتی است و بزودی اوضاع به حالت عادی برخواهد گشت.
۳ - پرداخت ها را اولویت بندی کنید و اولویت اول پرداخت حقوق و بیمه پرسنل است. هم از نظر اخلاقی و هم اینکه تیم کاری رکن اصلی هر کسب و کار است و چرخه امور نباید متوقف شود.
۴ - بیاد داشته باشید اگر پول دیگران را دیر پرداخت کنید یا حقوق کارکنانتان را با تاخیر واریز کنید ممکن است آنها ناراحت شده و حتی با شما بد برخورد کنند و این برخورد امری طبیعی است، نباید از آنها ناراحت شوید یا ارتباط‌ و همکاریتان را قطع کنید ( البته حساب بامرام‌ها جداست و می‌توانید بعدا" برای آنها جایگاه ویژه‌ای در تجارت و روابط خود قائل شوید )
۵ - سعی کنید ابتدا بدهیهای خُرد و طلب اشخاص را پرداخت کنید تا تعداد طلبکاران بخاطر تعدد بدهی‌های کوچک زیاد نشود، معمولا طلبکاران مبالغ کم، طاقت و تحمل کمتری هم دارند و آنها ممکن است با رفتار نسنجیده بیشترین آسیب را به اعتبار شما وارد کنند.
۶ - با طلبکاران عمده نیز قبل از آنکه آنها با ناراحتی و خشم به سراغتان بیایند شما به نزد آنها بروید و مذاکره کنید؛ بهترین وضعیت آن است که بخشی از پولشان را پرداخت کنید و بخشی را به ماه بعد موکول کنید. ( البته تلاش کنید زیر بار چک دادن یا تعویض چک و سود دادن نروید )
۷ - به هیچ وجه و ابدا" در چنین مواقعی به راههای فاجعه باری مثل پول نزولی ( ربا ) و فروختن چک ها با کسر مبلغ که همان نوع دیگری از ربا است فکر هم نکنید، اگر به چنین باتلاقی وارد شوید و مشکل را مقطعی حل کرده و حتی از آن خارج شوید هم نکبت وارد کردن این حرام عظیم به کسب و کار مانند سرطان به جان آن افتاده و برکت از تجارتتان بیرون رفته و هر فعالیتی با کندی و سختی و جان کندن همراه شده و بالاخره بصورتی غیرقابل جبران و بازگشت نابود خواهد شد.

برای ماه‌های آینده چند کار را باید انجام دهید:

۱ - شرکت و برند شما هر قدر هم با ارزش باشد، آنچه برای یک کسب و کار فعال ارزشمند است نقدینگی در گردش مجموعه است، حتما" نقدینگی را مدیریت و برای آن برنامه‌ریزی کنید.
حتی در وضعیت مناسب نقدینگی هم لزومی ندارد خریدهای عمده یا دستمزدهای بالا را یکجا تسویه کنید، می‌توانید آنها را در دو یا چند قسمت تسویه کنید؛ همیشه مقداری پول در گردش در حساب نگاه دارید.
۲ - میانگین مدت زمان وصول ورودی‌ها را محاسبه کرده و بازه آن را کوتاه تر کنید، مثلا اگر مشتری در مدت زمان ۴۰ روزه پول شما را پرداخت می‌کند سعی کنید آن را با مذاکره به ۳۰ روز و پائین تر کاهش دهید.
۳ - روی کانال های درآمدی تجدیدنظر و بیشتر بر روی موارد قوی تر تمرکز کنید.
۴ - هزینه‌های مجموعه را تا می‌توانید کاهش دهید اما نه به اندازه‌ای که به کسب و کار و تیم آسیب بزند، به قول قدیمی ترها از بَرج بکاهید نه از خرج!

حرف آخر:
در این وضعیت سخت بیرحمی دنیای تجارت و آدمها را با تمام وجود لمس خواهید کرد، دیگران به شما سخت خواهند گرفت و بیرحم خواهند بود اما شما سخت نگیرید و علیرغم همه نامهربانی‌ها، مهربان باشید و شرایط آنها که با شما نامهربانی کردند را هم درک کنید.
بیاد داشته باشید که این لحظات چون تندبادی گذرا هستند و باید در مقابل آن ایستادگی کنید تا بگذرد، وظیفه شما در چنین مواقعی قوی بودن و قوی ماندن و تلاش برای حفظ ریشه ها و باقی ماندن در آن حوزه فعالیت است. ممکن است لازم باشد آرام تر و کوچک تر ادامه دهید ولی به هر حال باید پایداری کنید و بمانید.
تمام افراد، شرکتها و تجارت های بزرگ با وضعیت های سخت و گاهی بسیار سخت در دوران فعالیت خود مواجه می‌شوند و آنهایی رشد می‌کنند و می‌مانند که در چنین سختی هایی جا نمی‌زنند و پایداری می‌کنند.

سوال یا نظری دارید؟

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید

پشتیبانی
راهنمای آنلاین

سوالات پر تکرار کاربران را اینجا پاسخ داده‌ایم:

فایلی خریداری کردم ولی قابل دانلود نیست

فایل خریداری شده خود را همواره می‌توانید در صفحه محصولات خریداری شده مشاهده و دانلود کنید.

اگر وجه از حساب شما کسر شده ولی فایل در این لیست اضافه نشده، خرید شما ناموفق بوده، لطفا از طریق صفحه تماس با ما پیگیری فرمائید.

فایلی که دانلود کرده ام مشکل دارد و باز نمی‌شود

فایل دانلودی از نوع فشرده (zip) است. ابتدا باید سند ورد آفیس را از فایل دریافتی استخراج و استفاده کنید. برای اینکار در ویندوز کافیست روی آن دابل کلیک و فایل ورد را گرفته و روی دسکتاپ بکشید و رها کنید. یا اگر نرم افزار winrar روی سیستم شما نصب است با استفاده از آن فایل را استخراج کنید.

فایل مشابه تصویر نمونه نیست و بهم ریخته است

۱. فرمها حتما باید با وردآفیس ویندوز (کامپیوتر و لپتاپ) باز شود و موبایل مناسب این کار نیست.
۲. فونتهای فارسی استاندارد را از اینجا دریافت و در ویندوز خود نصب کنید.

سوال یا مشکل من در لیست بالا نیست

اگر سوال یا مشکل دیگری دارید لطفا از طریق راههای ارتباطی صفحه تماس با ما که لینک آن در منوی بالای سایت قرار داده شده اقدام فرمائید.